Akun kemia määrittelee akuston jännitteen, kapasiteetin,
turvallisuuden yms. Eli oikean akkutyypin valinta on tärkeähköä. Tärkeähköä
siksi, että monessa tyypissä on omat hyvät ja huonot puolet. Eli pitää valita
itselle parhaiten sopiva akkutyyppi. Valintaan vaikuttavia asioita minulla on,
turvallisuus, pitkäikäisyys ja hinta. Kapasiteetti on tietysti tärkeää, jotta
ajomatka on sopiva. Kapasiteettia saa kasvattamalla, kun hankkii enemmän
akkuja, tai valitsee suurempi Ah kennot, mutta tässä hinta aina nousee. Kupla
kuluttaa sähköä arvion mukaan noin 10-15kWh/100km, joten 100 kilometrin
ajomatkaan akuston energian pitää olla vähintään 15kWh. Koostan laskelmia
yhteen taulukkoon jutun loppuun. En käy tässä läpi kaikkia tekniikoita
tarkasti, koska kuka sitä jaksaisi lukea? Ja jos jaksaa, niin tietoa saa
esimerkiksi täältä https://batteryuniversity.com/
tai muualta internetistä. Ja voihan se olla että palaan vielä tähän asiaan
useaan kertaan. Olkoot tämä tämmöinen päänavaus akustoon.
Lyijyakut
Lyijyakut ovat kaikille eniten tuttuja, koska niitä on
käytetty erittäin kauan. Autojen starttiakut ovat esimerkiksi lyijyyn
perustuva. Näistäkin löytyy jonkun verran eri variaatoita, ja tyyppejä eri
käyttötarkoituksiin. Lyijyakun yhden kennon jännite on 2V, eli kaksi volttia.
Sen takia auton akuissa kennoja on kuusi kappaletta, jotta saadaan tuttu 12V.
Akkukennojen kapasiteetti määräytyy aika suoraan kennon pinta-alasta, joten
isompikapasiteettiset akut ovat isompi ja painavampia. Ylläri. Ja lyijyhän painaa,
joten lyijyakku ei ole ihanteellinen sähköautoille. Halpa se kyllä olisi,
suhteutettuna muihin, muuta myös lyhyt ikäinen. Syklikesto no 300-600 kertaa,
eli akusto kestää ajossa muutaman vuoden. No rahalla saa kyllä kestävämpiäkin
akkuja, mutta paino on isoin hyi hyi, ja lyijy on muutenkin pahasta.
Litium
Litium ja litiumioni yms. akkuja on reilusti yli 20(riippuu
laskentatavasta) eri kemiaa saatavilla. Valintaa helpottamassa on puhtaasti eri
tekniikoiden saatavuus. Eli erikoisempia kemioita ei vaan ole vielä saavilla,
tai ne maksaa ihan liikaa. Siksi en kasaa kaikkia tähän alle, vaan muutamia
tärkeimpiä.
LiPo
Yleisin joka löytyy melkein jokaisesta puhelimesta
nykypäivänä. Näiden kapasiteetti suhteessa painoon ja tilavuuteen on aika
korkea. Mutta turvallisuus ei ole hyvällä tasolla, jonka johdosta kannettavia
laitteita syttyy aika-ajoin palamaan. Joissain sähköautoissa näitä kennoja on
kyllä käytetty, mutta itse en viitsi omatekemään laittaa. Pakkasenkesto on myös
huono. Käyttäkääpä puhelinta pakkasella, niin huomaatte asian itse.
LiFePO4
litium-rauta-fosfaatti on minun mielestäni
sopiva valinta sähköautoon, jos kennoston tekee itse. Kennoja löytyy sopivassa
kokoluokassa helposti ja turvallisuus on ok. Yksi miinus on kemian huono
kapasiteetti/paino suhde. Eli akustosta tulee vähän painavampi, kun vertaa
tosiin. Akuston kesto on hyvällä tasolla, ja valmistajat lupaavat 2000–4000 syklin,
eli latauksen kestoa.
LTO
Litium titaanioksidi olisi erittäin
mielenkiintoinen akkutekniikka, vaikkakin sen kapasiteetti/painosuhde on
huonohko. Kemia kestää kylmää ja on erittäin pitkäikäinen käytössä. Valmistajat
lupaavat jopa yli 10 000 lataus/purku sykliä. Eli akustoa ei tarvitse
vaihtaa pitkään aikaan. Mutta hinta ja saatavuus rajaavat tämän akkukemian pois
valinnasta. Suomalainen Linkker käyttää omissa busseissaan LTO akkuja joiden
kapasiteetti on 55kWh/63.5kWh ja takaavat vähintään 15.000 latauskertaa.
Muut
NCA-kemia (LiNiCoAlO2) eli alumiiniä, tai NCM-kemia
(LiNiMnCoO2) mangaania sisältävät akut ovat kaupallisten sähköautojen
yleisimmät akkukemiat. NCA akkuja löytyy esimerkiksi tesloista, joiden kennot
ovat 18650 kokoa. Eli samoja joita käytetään nykyään taskulampuissa ja
sähkötupakoissa.
Teslan akustot ovat siitä kiinnostavia, koska niitä löytyy
käytettynä paketteina. Esimerkiksi kolariautoista saa täysin kunnossa olevia
kennopaketteja. Hintakaan ei ole mikään älyttömän suuri, kun vertaa itse
tehtyyn kennopakettiin. Itse meinaan tutkia tätä vaihtoehtoa vakavasti, koska
valmiista paketista saisi helpoiten tehtyä luotettavan kokonaisuuden. Valmiissa
paketissa on kaikki suojauselektroniikka, jäähdytys yms. valmiina. Pitää vielä
mittailla sopiiko kyseiset akut miten hyvin kuplan rakenteisiin.
Tässä on vähän laskettuna parista paikasta otettuja
akkuhintoja.
HUOM. tuossa minun exelissä on virhe. Jätän sen vielä tuohon, mutta ammattilaiset huomaa kyllä. Kiitos Sähköautot - Nyt! aktiiville :)
HUOM. tuossa minun exelissä on virhe. Jätän sen vielä tuohon, mutta ammattilaiset huomaa kyllä. Kiitos Sähköautot - Nyt! aktiiville :)
Uskoisin Kuplankin kulutuksen olevan nopeusrajoitusten mukaisilla nopeuksilla luokkaa 15-20 kWh/100km. 7-10 toteutunee vain max 50 km/h nopeudella tasaisella asfaltilla myötätuuleen.
VastaaPoistaLisäsin vähän tuota arvion määrää pienen tutkimisen jälkeen. Arvio on tehty omalle työmatkalle, joka on suurimmalta osin 60 köröttelyä. Kuplahan on aika kevyt, joten saa suhteellisen energiapihin auton. Motarinopeuksissa alkaa ilmanvastus tietysti tekemään tehdävänsä, joten kulutus kasvaa reilusti. Kuplan pienimmät moottorithan olivat noin 20kW tehoisia, joilla pääsi juuri ja juuri motarinopeuksiin.
VastaaPoistaLaskin mitä kupla kuluttaa eri nopeuksissa:
VastaaPoista40km/h = 6,2 kWh/100km
60km/h = 9,8 kWh/100km
80km/h = 14,7 kWh/100km
100km/h = 21,2 kWh/100km
120km/h = 28,4 kWh/100km
Esim Tesla model 3 long range kuluttaa 16 kWh/100km 120 km/h vaudissa :O
Meillä on myös tarkoitus sähköauto hankkia jossain vaiheessa. Naapurilla sellainen onkin jo, todella hyvä ja tasainen kyyti myös. Kuinkahan usein niihin täytyy tehdä määräaikaishuolto? Onkohan se sama hybridiautolle kuin aivan tavallisellekin autolle?
VastaaPoista