Sähköauto ei olisi tietenkään sähköauto, jos siinä ei olisi
jonkunlaista laitetta, joka muuttaa sähköenergian liike-energiaksi.
Tulevaisuudessa tapoja voi olla enemmänkin, kun nyt on tarjolla. Tästä johtuen sähkömoottori
nyt on ainut järkevä tapa, jolla saadaan energianmuoto muutettua.
Tuotekehitys on tuonut meille useita eri moottorityyppejä.
Jokaisella on vähän oma tekninen ympäristö, jossa niitä käytetään. Lista on
taas pitkä, joten linkitän tähän vähän epätieteellisenä pidetyn wikipedian. https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6moottori
Wikipedian sivulla on lyhyesti kirjoitettuna useita
moottorityyppejä, ja taas kerran jokainen voi itse opiskella vaikka kaikki
tekniikat läpi. Itselle riittää ainakin tässä vaiheessa perusteet, jotta osaa
vähän paremmin hahmottaa, minkä moottorin valitsen.
Sähköautojen moottorit ja niiden tyypin en listattu aika
kattavasti täällä http://www.sahkoautot.fi/wiki:moottori
Mitäs moottoreita olen itse katsellut tähän projektiin?
Mitkä arvot vaikuttavat mihinkin? Sähkömoottori toimii vähän toisin, kun
perinteinen polttomoottori. Sen vääntöalue lähtee aikalailla nollasta
kierroksesta, ja moottorityypistä riippuen hiipuu lopulta pieneksi nopeammilla
kierroksilla. Teho taas nousee aluksi ja vähenee taas lopussa, kun moottori
saavuttaa maksimi kierrosnopeuden. Korkea alkuvääntö on suurin muutos verrattuna
polttomoottoriin. Sen takia sähköautoissa ei välttämättä ole vaihteita
ollenkaan.
Ps. http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
Kannattaa lukea läpi, jotta hahmottuu tehokäsite paremmin.
Itse ajattelin vaihdelaatikon jättää, mutta ajo tapahtuu 3
vaihteella. Alla on erään kuplan vaihdelaatikkomallin kierrosnopeus suhteessa
nopeuteen. Eli tuolla voi arvioida, kuinka nopeasti milläkin moottorilla voi
ajaa teoriassa.
HPEVS AC-50
Tätä moottorimallia on käytetty paljon Amerikassa kuplamuunnoksissa.
Kyseessä on harjaton AC-oikosulkumoottori (engl. induction motor). Moottorin
vääntö on suhteellisen tasainen aina 3500 kierrokseen asti. Samassa pisteessä
tulee vastaan myös maksimi teho. Eli kolmosvaihteella nopeus on silloin vähän
alle 100km/h. Tämän jälkeen kiihtyvyys alkaa laskea, mutta nopeus alkaa olla
kuplalle jo ihan tarpeeksi nopea. Moottori on myös kevyt eli 52kg.
Samaa moottoria on käytetty myös eCelicassa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72023/Muunnossahkoauto%20moottori%20ja%20invertteri.pdf?sequence=1
Saman valmistajan muita moottoreita ja niiden käyttöä on
kirjattu kattavasti täällä myös, http://evtv.me/2013/05/the-holy-grail-2013-ac/
Warp 11-HV DC Motor
http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=53
Moottori on DC moottori, joten moottorissa on kuluvat
hiiliharjat. Moottori on myös painava ja vähän iso kuplaan. Maksimivääntö tulee
vastaan jo 1442 kie
rrosnopeudella, joten tämä moottori ei oikein sovellu minun projektiin. Muutenkin DC moottorien vääntö loppuu erittäin nopeasti kierrosten noustessa. Vääntö on kyllä kova heti lähdössä, mutta pitäisihän sitä päästä vähän kovempaakin. Moottori painaa myös paljon eli 101kg
DC moottorit taidan unohtaa kokonaan. Mutta onpahan
tutkittu
Hyper 9D Motor
Moottori on kestomagnetoitu AC moottori. Moottori on
suunniteltu sähköautokäyttöön, joten sen puoleen ei ole ongelmia. Moottori on
myös erittäin vääntävä, jos siihen syötetään maksimiteho. kierrosalueella 0-1200
vääntöä on 235,1Nm ja vääntö alkaa loppumaan vasta 3600 kierroksen jälkeen. Tehokäyräkin
jatkuu vielä tuon jälkeen kohtalaisen hyvänä, joten moottori vaikuttaa aika
hyvältä. Moottorin painokin on 55kg, joten hyvälle vaikuttaa.
Onkohan moottori jo liian tehokas kuplaan, jos siitä ottaa
kaikki irti?
Loppusanat
Jos teillä on vinkkejä omista projekteistanne, niin
ilmoittakaa niistä minulle. Helpoin laittaa alle kommentteihin, tai ottakaa
yhteyttä lomakkeella, joka löytyy ihan alta. Jostain syystä ei näy
mobiiliversiossa, vaan käyttäkää koko versiota. Palaan varmasti myöhemmin tähän
moottoriongelmaankin useaan kertaan. Toimikoot tämä nyt päänavauksena tähän
osioon.
Ps. kohta on blogissa tuhat lukukertaa rikki. Suosio on
yllättänyt ainakin minut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti