sunnuntai 28. lokakuuta 2018

Moottori


Sähköauto ei olisi tietenkään sähköauto, jos siinä ei olisi jonkunlaista laitetta, joka muuttaa sähköenergian liike-energiaksi. Tulevaisuudessa tapoja voi olla enemmänkin, kun nyt on tarjolla. Tästä johtuen sähkömoottori nyt on ainut järkevä tapa, jolla saadaan energianmuoto muutettua.
Tuotekehitys on tuonut meille useita eri moottorityyppejä. Jokaisella on vähän oma tekninen ympäristö, jossa niitä käytetään. Lista on taas pitkä, joten linkitän tähän vähän epätieteellisenä pidetyn wikipedian. https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6moottori

Wikipedian sivulla on lyhyesti kirjoitettuna useita moottorityyppejä, ja taas kerran jokainen voi itse opiskella vaikka kaikki tekniikat läpi. Itselle riittää ainakin tässä vaiheessa perusteet, jotta osaa vähän paremmin hahmottaa, minkä moottorin valitsen.
Sähköautojen moottorit ja niiden tyypin en listattu aika kattavasti täällä http://www.sahkoautot.fi/wiki:moottori

Mitäs moottoreita olen itse katsellut tähän projektiin? Mitkä arvot vaikuttavat mihinkin? Sähkömoottori toimii vähän toisin, kun perinteinen polttomoottori. Sen vääntöalue lähtee aikalailla nollasta kierroksesta, ja moottorityypistä riippuen hiipuu lopulta pieneksi nopeammilla kierroksilla. Teho taas nousee aluksi ja vähenee taas lopussa, kun moottori saavuttaa maksimi kierrosnopeuden. Korkea alkuvääntö on suurin muutos verrattuna polttomoottoriin. Sen takia sähköautoissa ei välttämättä ole vaihteita ollenkaan.
Ps. http://www.autowiki.fi/index.php/Teho Kannattaa lukea läpi, jotta hahmottuu tehokäsite paremmin. 

Itse ajattelin vaihdelaatikon jättää, mutta ajo tapahtuu 3 vaihteella. Alla on erään kuplan vaihdelaatikkomallin kierrosnopeus suhteessa nopeuteen. Eli tuolla voi arvioida, kuinka nopeasti milläkin moottorilla voi ajaa teoriassa.


HPEVS AC-50 


Tätä moottorimallia on käytetty paljon Amerikassa kuplamuunnoksissa. Kyseessä on harjaton AC-oikosulkumoottori (engl. induction motor). Moottorin vääntö on suhteellisen tasainen aina 3500 kierrokseen asti. Samassa pisteessä tulee vastaan myös maksimi teho. Eli kolmosvaihteella nopeus on silloin vähän alle 100km/h. Tämän jälkeen kiihtyvyys alkaa laskea, mutta nopeus alkaa olla kuplalle jo ihan tarpeeksi nopea. Moottori on myös kevyt eli 52kg.

Saman valmistajan muita moottoreita ja niiden käyttöä on kirjattu kattavasti täällä myös, http://evtv.me/2013/05/the-holy-grail-2013-ac/


Warp 11-HV DC Motor

http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=53

Moottori on DC moottori, joten moottorissa on kuluvat hiiliharjat. Moottori on myös painava ja vähän iso kuplaan. Maksimivääntö tulee vastaan jo 1442 kie


rrosnopeudella, joten tämä moottori ei oikein sovellu minun projektiin. Muutenkin DC moottorien vääntö loppuu erittäin nopeasti kierrosten noustessa. Vääntö on kyllä kova heti lähdössä, mutta pitäisihän sitä päästä vähän kovempaakin. Moottori painaa myös paljon eli 101kg
DC moottorit taidan unohtaa kokonaan. Mutta onpahan tutkittu



Hyper 9D Motor


Moottori on kestomagnetoitu AC moottori. Moottori on suunniteltu sähköautokäyttöön, joten sen puoleen ei ole ongelmia. Moottori on myös erittäin vääntävä, jos siihen syötetään maksimiteho. kierrosalueella 0-1200 vääntöä on 235,1Nm ja vääntö alkaa loppumaan vasta 3600 kierroksen jälkeen. Tehokäyräkin jatkuu vielä tuon jälkeen kohtalaisen hyvänä, joten moottori vaikuttaa aika hyvältä. Moottorin painokin on 55kg, joten hyvälle vaikuttaa.
Onkohan moottori jo liian tehokas kuplaan, jos siitä ottaa kaikki irti?


Loppusanat

Jos teillä on vinkkejä omista projekteistanne, niin ilmoittakaa niistä minulle. Helpoin laittaa alle kommentteihin, tai ottakaa yhteyttä lomakkeella, joka löytyy ihan alta. Jostain syystä ei näy mobiiliversiossa, vaan käyttäkää koko versiota. Palaan varmasti myöhemmin tähän moottoriongelmaankin useaan kertaan. Toimikoot tämä nyt päänavauksena tähän osioon.
Ps. kohta on blogissa tuhat lukukertaa rikki. Suosio on yllättänyt ainakin minut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti