tiistai 8. tammikuuta 2019

LTO akut



Tässä olen taas vähän tutkiskellut tekniikoita ja huomasin taas näitä LTO akkua, joista jo aikaisemmin mainitsin. Eli kiinanpojat on alkaneet tuottaa nuita nyt ihan urakalla, joka on pudottanut hintaa alaspäin.


 
 

Tässä muutama linkki:
Tai kiinasta esimerkiksi eräs tarjous

Mikäs nuissa on nyt niin erikoista ja kiinnostavaa? Otetaan negatiiviset ensiksi. Paino on kovahko, kun lasketaan Wh/kg, eli montako wattia saa per kilogramma. Esimerkkien LTO akuilla se on 92 Wh/kg. Tesla model 3 akkujen (NCA) vastaava on noin 207-250 Wh/kg, eli karkeasti tuplat parempi. Kumpikaan ei sisällä elektroniikkaa tai muutakaan koteloa. Eräiden LiFePO4 pussiakkujen tiheys on 145Wh/kg, joka on edellisten väliltä. Mistä ero sitten johtuu? Suurin selittävä teko on kennojen eri jännite. LTO akkujen kennojännite on vain 2,3V. Muilla litium tekniikoilla se on yleensä korkeampi, eli lähempänä 4 volttia.

Mutta mutta, entäs ne hyvät puolet? Kotelo on minun mielestäni fiksu, koska siinä on valmiina liittimet, joihin saa kaapelit/virtakiskot helposti kiinni. Tämän takia akuston kasaaminen on kohtalaisen helppoa. Muut positiiviset asiat onkin listattu alla olevaan kuvaan.

 
 

Eli akkua saa käyttää talvella ihan huoletta, eli lämmitystä akustolle ei tarvita. Myös tuo 30 000 latauskertaa on aika miehekäs, vaikka siitä toteutuisi vain kolmasosa. Vaikka laskee 10 000 latauskerralla, niin se on työmatka-ajossa itselläni lähes 40 vuotta. Eli jos laskee että lataan 5 kertaa viikossa, joka on keskiarvoisesti aika oikein oman arvion mukaan. Tällöin tulee muutkin huviajelut viikonloppuisin laskettua. Vaikka lataisi joka päivä, niin akusto pitäisi kestää 27 vuotta. Ennen tuota joku muu porsii akussa aika varmasti, joten teoriassa kennot ovat erittäin pitkäikäisiä. Tuota kestoikää kyllä lyhentää aika nopeasti, jos akustosta otetaan suuria virtoja kokoajan ulos. Toinen valintaa puoltava tekninen yksityiskohta on kennojen turvallisuus. Juubituubissa on paljon videoita, jossa kennoja rääkätään. Porataan, hakataan vasaralla, oikosuljetaan, poltetaan yms. Voinette itse kaivella näitä videoita, jos ja kun kiinnostusta on.
Latauksen nopeus on teoriassa ihan näppärä ominaisuus. Tuskin tulee kyllä itselle tehtyä mitään pikalaturia, jolla akuston saisi ladattua kymmenessä minuutissa. Hyvä vaan tietää että kestäisi senkin tuo akku.

Onkos nuita sylinteriakkuja jo jossain käytössä? Kiinassa enemmän, esimerkiksi busseissa ja muissa heidän itse tuottamissa autoissa. Harrastelijat ovat myös löytäneet nämä kennot. Äänenpaineharrastajat ovat tehneet näistä useita akkuja, koska kisoissa tarvitaan suurta virtaa ja akku pitää saada äkkiä taas täyteen. Myös kotien aurinkopaneeleiden kylkeen näitä maailmalla laitetaan. Eli vaikuttaa siltä, että lyijyakut on sillä saralla kohta syrjäytetty. Suomessa siis mökkeihin näitä LTO kennoja vaan lyijyjen tilalle.

Työkaveri alkoikin jo miettimään kimppatilausta akuille. Hänellä kennot menisivät juurikin talon aurinkopaneeleiden jatkoksi. Itse olen myös sähkölaskua maksaessa miettinyt, että olisi silläkin rahalla parempaa käyttöä, kun maksaa niillä osinkoja…

Miten kupla voi? Katsokaa edellistä videoo, koska samassa jamassa se on. Pienin askelin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti