lauantai 16. helmikuuta 2019

Terve taas pitkästä aikaa!



Miksi ei yhtään kirjoitusta tai blogitekstiä? No syitä kait on monia, mutta nyt on menossa pieni luova tauko. Kuplan tekniikka ei siis minulle alun perin ollut tuttu kuin kuvista, joten siihen tutustumiseen ja jälleenrakentamisen miettimiseen on mennyt aikaa. Tästä pääsemmekin suurimpaan ongelmaan. En saa päätettyä mitä akkuja tulen käyttämään… Akut vaikuttavat tässä vaiheessa vähän kaikkeen. Mihin sijoitan akut ja mitä kaikkea ne vaativat ympäristöltä.

Eli olen nyt päätynyt ehkä kahteen vaihtoehtoon: LTO:n tai Teslan akut. Eri akuista voi lukea edellisistä postauksista esim tästä. Akusto on kumminkin suurin yksittäinen menoerä, joten sen hankkimiseenkin tarvitaan sopiva pääoma. Muitakin akkuja KLIK alkaa saamaan purkamoilta jo hyvää tahtia, kuten BMW I3 (battery module 45V 120Ah) ja (111V/5kWh Chevrolet Volt Lithium battery module LiMn2O4/LiNiO2). Molemmista pitäisi askarrella oma akustopaketti. Eli BMW sarjaan kaksi akkua ja Chevyn akkuja rinnan kolme. Ne ei kumminkaan ehkä ole itselleni sopivia. Pitää seurata tilannetta, että mihin kehittyy.

Alle listattuna muutamia asioita, joita haluan nostaa esille akkujen valinnassa.
LTO:
+erittäin turvallinen
+kestää pakasta
+helppo tehdä oma akusto(kun ottaa nuo sylinterimalliset kennot)
+erittäin pitkäikäinen
-kallis
-huono paino/energiasuhde, (74Wh/kg)

Teslan akku
+valmis kotelointi
+jos kunnossa oleva, niin pitäisi olla pitkäikäinen
+valmis vesikierto kotelossa
+kohtalaisen hyvä paino/energiasuhde (noin 200Wh/kg)
-palot on pieni riski(kun ei ole alkuperäin ohjaus latauksessa yms.)
-pitää lämmittää pakkasella, että toimii kunnolla
-samoin kesällä pitää jäähdyttää

Nuo on omasta mielestä ”tärkeimmät pointit” vertailussa. Auto tulee minun työmatka-ajoon, eli 20km suuntaansa. Eli kun pääsee noin 100km, niin on jo riittävä. No akkujen sijoitus on kyllä eniten mietintää aiheuttanut kysymys. Mallasin jo eri vaihtoehtoja tuohon kuplan runkoon. Ps. nuo käläkälät (tai kaksi tölkkiä) on melkein samankokoisua kun LTO akut.






Yhtenä ideana olisi tehdä pohjaan reikä, ja tehdä siihen reunus. Siihen sitten tulee akuston kotelo kiinni, eli akkupaketti on irrotettava. Tämä ratkaisu kyllä söisi vähän maavaraa, mutta ei tuolla ole tarkoitus maastoon lähteä. Akuston pohja pitää tietysti olla tarpeeksi vahva ja kotelon muutenkin tarpeeksi tukeva. Tällä ratkaisulla painopistettä saisi laskettua paljon alemmaksi, kun vertaa sitä, että akun on takapenkin takana. Osa akuista tulisi keulaan painoksi, jotta sinne saadaan painoa. Penkeille joutuu tekemään uudet kiinnikkeet yms. modauksia, mutta ei olisi mahdoton toteuttaa.

Seuraavaksi ajattelin irrottaa rungosta kaikki irtoavat osat, jotta saan ne paremmin nippuun. 
Haluaisin kommentteja tuon alustan parantamisesta. Eli kannattaako ostaa parempi jousitus kuten Red 9 sarjaa? Alhaalla on kommenttilaatikko, jolla voi laittaa viestejä.

Koitan saada hommaa eteenpäin, niin on teillä luettavaa ja pääsen itse joskus ajamaan tuolla.

2 kommenttia:

  1. Moi, mulle tulossa vähän vastaavaa comboo. Red9 keula ja CSP levyjarrut kulmiin.
    Teslan akusto 7x5,3kw taisi olla palikoita. Sitten tiedän enemmän kun sähköosat alkaa olemaan nurkissa, tilattu ja toimitusta vailla. Koppa 1964. Palikat tulee eweurope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko saanut jo nurkkiin tavaraa? Onko siis projektisi edennyt? Kiinnostaisi varsinkin tuo keula.

      Poista