Tässä muutama linkki:
Tai kiinasta esimerkiksi eräs tarjous
Mikäs nuissa on nyt niin erikoista ja kiinnostavaa? Otetaan
negatiiviset ensiksi. Paino on kovahko, kun lasketaan Wh/kg, eli montako wattia
saa per kilogramma. Esimerkkien LTO akuilla se on 92 Wh/kg. Tesla model 3
akkujen (NCA) vastaava on noin 207-250 Wh/kg, eli karkeasti tuplat parempi. Kumpikaan
ei sisällä elektroniikkaa tai muutakaan koteloa. Eräiden LiFePO4 pussiakkujen
tiheys on 145Wh/kg, joka on edellisten väliltä. Mistä ero sitten johtuu? Suurin
selittävä teko on kennojen eri jännite. LTO akkujen kennojännite on vain 2,3V. Muilla litium tekniikoilla se on yleensä korkeampi, eli lähempänä 4 volttia.
Mutta mutta, entäs ne hyvät puolet? Kotelo on minun
mielestäni fiksu, koska siinä on valmiina liittimet, joihin saa kaapelit/virtakiskot
helposti kiinni. Tämän takia akuston kasaaminen on kohtalaisen helppoa. Muut
positiiviset asiat onkin listattu alla olevaan kuvaan.
Eli akkua saa käyttää talvella ihan huoletta, eli lämmitystä
akustolle ei tarvita. Myös tuo 30 000 latauskertaa on aika miehekäs,
vaikka siitä toteutuisi vain kolmasosa. Vaikka laskee 10 000 latauskerralla,
niin se on työmatka-ajossa itselläni lähes 40 vuotta. Eli jos laskee että lataan 5
kertaa viikossa, joka on keskiarvoisesti aika oikein oman arvion mukaan.
Tällöin tulee muutkin huviajelut viikonloppuisin laskettua. Vaikka lataisi joka
päivä, niin akusto pitäisi kestää 27 vuotta. Ennen tuota joku muu porsii akussa
aika varmasti, joten teoriassa kennot ovat erittäin pitkäikäisiä. Tuota
kestoikää kyllä lyhentää aika nopeasti, jos akustosta otetaan suuria virtoja
kokoajan ulos. Toinen valintaa puoltava tekninen yksityiskohta on kennojen
turvallisuus. Juubituubissa on paljon videoita, jossa kennoja rääkätään.
Porataan, hakataan vasaralla, oikosuljetaan, poltetaan yms. Voinette itse
kaivella näitä videoita, jos ja kun kiinnostusta on.
Latauksen nopeus on teoriassa ihan näppärä ominaisuus.
Tuskin tulee kyllä itselle tehtyä mitään pikalaturia, jolla akuston saisi
ladattua kymmenessä minuutissa. Hyvä vaan tietää että kestäisi senkin tuo akku.
Onkos nuita sylinteriakkuja jo jossain käytössä? Kiinassa
enemmän, esimerkiksi busseissa ja muissa heidän itse tuottamissa autoissa.
Harrastelijat ovat myös löytäneet nämä kennot. Äänenpaineharrastajat ovat
tehneet näistä useita akkuja, koska kisoissa tarvitaan suurta virtaa ja akku
pitää saada äkkiä taas täyteen. Myös kotien aurinkopaneeleiden kylkeen näitä
maailmalla laitetaan. Eli vaikuttaa siltä, että lyijyakut on sillä saralla
kohta syrjäytetty. Suomessa siis mökkeihin näitä LTO kennoja vaan lyijyjen tilalle.
Työkaveri alkoikin jo miettimään kimppatilausta akuille.
Hänellä kennot menisivät juurikin talon aurinkopaneeleiden jatkoksi. Itse olen
myös sähkölaskua maksaessa miettinyt, että olisi silläkin rahalla parempaa
käyttöä, kun maksaa niillä osinkoja…
Miten kupla voi? Katsokaa edellistä videoo, koska samassa
jamassa se on. Pienin askelin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti