Mitä olen sitten miettinyt? Akustovalinta on edelleen
kovasti mielenpäällä. Kun lueskelin lisää nuista teslan akuista, niin muutamat puretut
akut on ottaneet tulen alleen, tai no vähän joka puolelle pihamaata. Ainakin
toisessa tapauksessa akkua oli ladattu ilmeisesti väärin. Eli ainakin BMS otettu
kokonaan akusta pois. Alla video esimerkistä miten akut lähtevät, jos sille päälle sattuu.
Akkukotelot ajattelin kyllä muutenkin tehdä kunnon raudasta
ja rakentaa niihin jäähdytyksen/lämmityksen. Samoin teen mahdollista paloa
varten savunohjaimet ulos, jotta on hetki aikaa miettiä minnepäin juosta. Kotelot
tulevat mahdollisimman tukevasti kiinni, jotta kolarissa ei ole akut heti
tulossa niskaan
Auton ilmanvaihto menee myös uusiksi. Eli rakennan koko
höskän itse, tai käytän tehdasosia toisista autoista aina kun mahdollista.
Mutta koska kuplan oma lämmitys ei ole enää toiminnassa, niin lämmitys pitää
hoitaa jotenkin muuten. Akut kannattaisi lämmittää ennen ajoa, jotta niiden
käyttöikä olisi vähän pidempi. Parasta olisi pitää ne tasalämpöisenä koko ajan,
mutta talvella se on vähän ongelma.
Yksi lämmityskeino on suora sähkölämmitys. Sähkö otettaisiin
suoraan akuista ja sillä lämmitettäisiin akut ja auton sisätilat. Sähkön käyttö
lämmityksessä vie tietysti akuista energiaa, joten se kaikki on pois itse
ajamisesta. Eli talvella akusto pitää olla reilusti ylimitoitettu, jotta sillä
uskaltaa ajella pidemmälle. Autoihin löytyy suoraan 110V (lähellä tulevan
akuston jännitettä) lämmitysvastuksia, joita käytetään asuntoautoissa ja
vastaavissa veden lämmittämiseen. Jos laittaa muutaman (esim. viisi) 1kW
version, niin lämmintä alkaa jo saamaan.
Toinen on ilmalämpöpumpputekniikka. Tätä on käytettään
monessa sähköautossa, mutta lisänä on yleensä sähkölämmitys näin pohjoisessa.
Tämä on teknisesti aika haastava rakentaa, mutta ei mahdoton. Kuplassa vaan ei
ole oikein tilaa tälle ylimääräiselle tekniikkamäärälle.
Ilmalämpöpumpputekniikka toisi kyllä kesällä viilennyksen myös joka olisi kyllä
iso plussa.
Kolmas on sitten joko kaasu tai muu polttamiseen perustuva
tekniikka. Tällöin tietysti ei auto ole enää täysin päästötön ajaessa, mutta
lämmintä pitää jotenkin saada autoon. Tällä tekniikalla saadaan äkkiä lämmintä vettä
tehokkaasti. Laitteet itsessään ovat myös pienikokoisia ja ajoneuvoissa näitä jo
pitkään käytetty paljon. Valmistajia on esimerkiksi Eber, Webasto ja Binar.
Binar on hintansa puolesta erittäin vahvoilla omassa valinnassa, koska
ulkomailta saa täyden mobiiliohjauksella olevan setin muutamalla satasella. Jos
polttoaineena käyttää vielä polttoöljyä, niin lämmittäminen on vähän halvempaa.
Polttoainetta kuluu 5kW lämmittimessä noin 0.5-0.7 litraa tunnissa.
Kaikissa yllä olevissa tekniikoissa ajattelin käyttää vettä lämmön
siirtämiseen eri puolelle autoa. Akkuihin rakennan tavalla x vesikierron, jos
sitä ei ole vielä valmiina. Samaa kiertoa käytetään siis myös jäähdytykseen.
Olettaisin että 5kW riittää kuplan sulana pitämiseen myös pakkasella. Kommentteja
tähän kiitos, jos jollakin on faktaa heittää autojen lämmityslaitteiden
tehoista perinteisissä autoissa. Ja kuumaahan ei tarvita kuin tarvittava määrä,
jotta auto lämpenee, jonka jälkeen tarvittava teho pienenee.
Jos nyt loppuviikosta pääsisi taas itse tekemiseen, eli korin
nostoon..
Ps katsoin reissunpäällä erään projektin. Toivottavasti ei
minulla kestä yhtä kauan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti