tiistai 27. marraskuuta 2018

Kulpan rakentelu on ollut tauolla viikon



Nyt on ollut vähän hiljaisempaa kuplan kanssa, koska on ollut vähän muita menoja. Kävin isolla kylällä koulutuksessa yms. Homma on kyllä ollut mielessä ja paljon on tullut mietittyä eri ratkaisuita pään sisällä. Olen huono piirtämään, joten paperilla niitä ei juurikaan ole.

Mitä olen sitten miettinyt? Akustovalinta on edelleen kovasti mielenpäällä. Kun lueskelin lisää nuista teslan akuista, niin muutamat puretut akut on ottaneet tulen alleen, tai no vähän joka puolelle pihamaata. Ainakin toisessa tapauksessa akkua oli ladattu ilmeisesti väärin. Eli ainakin BMS otettu kokonaan akusta pois. Alla video esimerkistä miten akut lähtevät, jos sille päälle sattuu.
 

 
Akkukotelot ajattelin kyllä muutenkin tehdä kunnon raudasta ja rakentaa niihin jäähdytyksen/lämmityksen. Samoin teen mahdollista paloa varten savunohjaimet ulos, jotta on hetki aikaa miettiä minnepäin juosta. Kotelot tulevat mahdollisimman tukevasti kiinni, jotta kolarissa ei ole akut heti tulossa niskaan

Auton ilmanvaihto menee myös uusiksi. Eli rakennan koko höskän itse, tai käytän tehdasosia toisista autoista aina kun mahdollista. Mutta koska kuplan oma lämmitys ei ole enää toiminnassa, niin lämmitys pitää hoitaa jotenkin muuten. Akut kannattaisi lämmittää ennen ajoa, jotta niiden käyttöikä olisi vähän pidempi. Parasta olisi pitää ne tasalämpöisenä koko ajan, mutta talvella se on vähän ongelma.

Yksi lämmityskeino on suora sähkölämmitys. Sähkö otettaisiin suoraan akuista ja sillä lämmitettäisiin akut ja auton sisätilat. Sähkön käyttö lämmityksessä vie tietysti akuista energiaa, joten se kaikki on pois itse ajamisesta. Eli talvella akusto pitää olla reilusti ylimitoitettu, jotta sillä uskaltaa ajella pidemmälle. Autoihin löytyy suoraan 110V (lähellä tulevan akuston jännitettä) lämmitysvastuksia, joita käytetään asuntoautoissa ja vastaavissa veden lämmittämiseen. Jos laittaa muutaman (esim. viisi) 1kW version, niin lämmintä alkaa jo saamaan. 

Toinen on ilmalämpöpumpputekniikka. Tätä on käytettään monessa sähköautossa, mutta lisänä on yleensä sähkölämmitys näin pohjoisessa. Tämä on teknisesti aika haastava rakentaa, mutta ei mahdoton. Kuplassa vaan ei ole oikein tilaa tälle ylimääräiselle tekniikkamäärälle. Ilmalämpöpumpputekniikka toisi kyllä kesällä viilennyksen myös joka olisi kyllä iso plussa. 

Kolmas on sitten joko kaasu tai muu polttamiseen perustuva tekniikka. Tällöin tietysti ei auto ole enää täysin päästötön ajaessa, mutta lämmintä pitää jotenkin saada autoon. Tällä tekniikalla saadaan äkkiä lämmintä vettä tehokkaasti. Laitteet itsessään ovat myös pienikokoisia ja ajoneuvoissa näitä jo pitkään käytetty paljon. Valmistajia on esimerkiksi Eber, Webasto ja Binar. Binar on hintansa puolesta erittäin vahvoilla omassa valinnassa, koska ulkomailta saa täyden mobiiliohjauksella olevan setin muutamalla satasella. Jos polttoaineena käyttää vielä polttoöljyä, niin lämmittäminen on vähän halvempaa. Polttoainetta kuluu 5kW lämmittimessä noin 0.5-0.7 litraa tunnissa.

Kaikissa yllä olevissa tekniikoissa ajattelin käyttää vettä lämmön siirtämiseen eri puolelle autoa. Akkuihin rakennan tavalla x vesikierron, jos sitä ei ole vielä valmiina. Samaa kiertoa käytetään siis myös jäähdytykseen. Olettaisin että 5kW riittää kuplan sulana pitämiseen myös pakkasella. Kommentteja tähän kiitos, jos jollakin on faktaa heittää autojen lämmityslaitteiden tehoista perinteisissä autoissa. Ja kuumaahan ei tarvita kuin tarvittava määrä, jotta auto lämpenee, jonka jälkeen tarvittava teho pienenee.

Jos nyt loppuviikosta pääsisi taas itse tekemiseen, eli korin nostoon.. 

Ps katsoin reissunpäällä erään projektin. Toivottavasti ei minulla kestä yhtä kauan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti